A szerdán publikált tanulmány szerzõi arra is rámutattak, hogy az ilyen filmeknél figyelmeztetni kellene a nézõket - és a szülõket - a veszélyre a látvány és a példakövetés közötti közvetlen kapcsolat miatt.
A Radboud Egyetem kutatói 80 önként jelentkezõ 18-29 éves férfi diákkal végeztek kísérletet. A részvevõk kétféle filmet és reklámot láttak.
Azok viszont, akiknek filmjében és reklámjában nem kapott hangsúlyt az ivás, kevesebb alkoholt fogyasztottak.
A diákok a kísérlet alatt kényelmes kanapékkal és székekkel berendezett laboratóriumban ültek, és azt mondták nekik, hogy annyi sört, bort és üdítõt ihatnak, amennyit csak akarnak.
A legtöbbet fogyasztó négy üveggel ivott, de volt, aki egy cseppet sem - írták a kutatók hozzátéve, hogy azt nem lehet megjósolni, hogy az alkohol látványa lehet-e hatással a hosszú távú viselkedésre.
Rutger Engels, az egyik szerzõ közleményében leszögezte, hogy "ez volt az elsõ olyan kísérleti tanulmány, amely a képernyõn megjelenõ alkohol közvetlen hatását mutatta ki a tévénézõkön".
Mint fogalmazott: "az eredmény arra is rávilágít, hogy miközben fontos lenne, hogy bizonyos csoportok alkoholfogyasztásának mérséklése, talán ésszerû volna, ha a nekik szánt programok és reklámok kevesebb alkoholfogyasztást mutatnának".