2024.03.28. - Gedeon, Johanna

Poligámia, terrorizmus, szex és buli

Poligámia, terrorizmus, szex és buli
Vegyünk egy poligám társadalmat, amelyet kellõképp szabályoztak ahhoz, hogy a szüzek megbecstelenítése ne maradjon büntetlenül, keverjünk hozzá néhány csepp szexuális frusztrációt, majd lassú tûzön forralva adagoljunk hozzá 72, égbe extrapolált szüzet.

Nem csoda, ha robban. Bár az öngyilkos missziók nem minden esetben vallási alapúak, mégis amikor a vallásos elem a terrorizmussal keveredik, az elkövetõk többnyire muzulmánok. S bár könnyedén levonhatnánk a következtetést, hogy a bombarobbantásos terrorizmus az iszlámizmusból eredeztethetõ.
Diego Gambetta oxfordi kutató szerint a terrorizmusnak semmi köze az iszlámhoz vagy a Koránhoz, sokkal inkább a szexualitással, pontosabban a szexuális önmegtartoztatással áll kapcsolatban.

A szex a hibás?

Az iszlámot két erõs jegy különbözteti meg a többi vallástól: egyrészt térítõ vallás (ebbe a kategóriába az iszlámon kívül csak a kereszténység tartozik), másrészt az egyetlen, amely megengedi a poligámiát. A poligámia elfogadásával az iszlám lehetõvé teszi néhány „erõs” férfi számára, hogy monopolizálja az összes nõt, ami ugyanakkor azt is jelenti, hogy néhány férfitól eleve megvonja az utódnemzés lehetõségét, hiszen a poligámia krízishelyzetet hoz létre a „becserkészhetõ” nõk piacán.

Ha a férfiak fele minimum két feleséggel büszkélkedhet, akkor a maradék kevésbé szerencsésnek egyetlen feleség sem marad. Ahhoz, hogy egy poligám társadalomban a férfiak az utódnemzés tekintetében egyáltalán helyzetbe kerüljenek, sokkal agresszívebbnek, törtetõbbnek kell lenniük, fõleg azoknak, akik eleve hátrányosabb szociális helyzetbõl kell, hogy felküzdjék magukat.

Nem minden robban, ami fénylik

Nem véletlen tehát, hogy ezekben az esetekben nem riadnak vissza az erõszakos eszközöktõl sem, ha éppen társkeresésrõl van szó. Helyzetükbõl adódóan eleve kevesebbet veszíthetnek ahhoz képest, hogy mennyit nyerhetnek azok a férfiak, akik máris több feleséggel rendelkeznek.

Az összes poligám társadalomban megfigyelhetõ, hogy a férfiak erõszakosabbak, az erõszakos cselekedetek száma – mint a nemi erõszak vagy gyilkosság – nagyobb, mint a deklaratívan monogám társadalmakban. Mindezek ellenére a poligámia önmagában nem elég ahhoz, hogy a terrorizmust megmagyarázzuk, hiszen az afrikai törzsek esetében is jelen van, mégis ritka, hogy ezek a törzsek bombákkal játszadoznának.

Szex és az iszlám

Az iszlám ellenzi a nemek közötti társadalmi interakciót, kiváltképp ha egyedülálló nõrõl van szó, de nem mindenféle interakciót. Jó példa erre Kadijja, kétszer is megözvegyült üzletasszony, aki alkalmazta Mohamedet, majd feleségül ment hozzá. Házassága elõtt többször is találkozott Mohameddel üzleti ügyekben, és Mohamed többi felesége is tanította és tanácsot adott Medina nõi és férfi lakosainak.

Néhány iszlám országban, mint például Irán és Szaúd-Arábia, a nemi szegregáció kikényszerített társadalmi gyakorlat volt, vagy az ma is. Ennek extrém példája volt az afganisztáni tálibok bánásmódja a nõkkel.

Még azokban az országokban is, ahol inkább megengedett a nemek együttes társadalmi tevékenysége, a mecsetekben szigorú az elkülönülés, mert a szertartás közeli testi kapcsolatot kíván, és a másnemû hívõ közelsége megzavarhatja az imádkozás iszlám formáját.

Vallás nélkül a szex sem az igazi

A poligámia szükséges, de önmagában nem elégséges ok a bombarobbantgatáshoz, az iszlám viszont magában rejti azt az elemet is, amellyel megbolondítva a poligámia kineveli a maga terroristáit. Az ígéret szerint minden mártírt, amely az iszlámért áldozta életét, 72 szûz várja az égben.

A szüzekre való exkluzív jog annyira negédes azok szemében, akik társadalmi helyzetük miatt csak álmodoztak az evilági szexuális kapcsolatról, hogy egy monogám pasi érzelmi képességeit ez messze meghaladja. Mindenesetre mély motivációs erõként mûködhetnek mindazok számára, akiket a szürke valóság nemhogy szüzekkel nem kényeztetett, de az utódnemzést mûködtetõ energiáit is visszájára fordította.