2024.03.28. - Gedeon, Johanna

Valentin-napi őrület

Valentin-napi őrület
Valentin-napi őrületElöntik már az országot a piros szívecskék a február 14-i Valentin-nap jegyében, és kezd dúlni az amerikai eredetű szeretet- és szerelembiznisz. Alig létezik olyan kirakat, amelyiknek tulajdonosa ne vásárolna néhány dekorációs piros szívet erre az alkalomra, elvégre bármilyen tárgyra rá lehet fogni, hogy örülne neki a kedvesünk. Vagy mégsem? A Valentin-nap legendája többféle módon eredeztethető. Az egyik variáció szerint Valentin pap volt, aki titokban párokat adott össze, ellenszegülve ezzel Claudius császár törvényének, mely átmenetileg megtiltotta a házasságkötéseket.
Valentint bebörtönözték, de ő a börtönben barátságot kötött a börtönőr lányával. Imájával meggyógyította a beteg lányt és kivégzésének napján üzenetet írt neki, amelyet úgy írt alá: A Te Valentinod.

Ezzel indult el az évszázadokkal később fellángoló szerelem-üzlet, amely oly sok minden más amerikai dolog importjával együtt bekerült a hazai gyakorlatba. A "ludas" ebben a magyar virágkötők egyik leghíresebbike volt, aki bevezette Magyarországon ezt a szokást, rossznyelvek szerint azért, hogy fellendítse a virágosok számára holt szezont. Ami önmagában természetes, hiszen nincs is szebb és jobb dolog, mint virágot venni, az éppen csak közeledő tavaszt a szobába varázsolni. A virág dekorálja a lakást, a munkahelyet, jó ránézni, simogatja a lelket. Különösen, ha olyan embertől kapjuk, akit szeretünk és aki szeret minket. (Saját magunk megajándékozása sem tilos. Sok nő nem ruhát, cipőt, édességet vagy alkoholt vesz magának ajándékba, ha szomorú - február 14-től függetlenül - hanem virágot, ami sokkal egészségesebb és olcsóbb meglepetés is.)


Valentin-napkor a legtipikusabb megcélzott vásárlókör a fiatalabb, tehetősebb férfiaké, akik vevők az újdonságokra és a külföldi szokásokra. Akad, aki csak egy giccses szerelmi üzenetet küld e-mail-en. A komolyabb, középkorú, a trendre fogékony férfiak (főleg menedzserek, jómódú vállalkozók) a leginkább megbecsült vevők ilyentájt. Ékszer, szexis alsónemű, parfüm, virág, pezsgő, drágább csokoládé, európai városi víkend, belföldi wellness hétvége és Valentin-napi vacsora a leggyakoribb meglepetés - a feleségnek, szeretőnek, barátnőnek egyaránt. A legújabb divat jómódú, szerelmes vagy szexre vágyó férfiak körében, hogy titkos házat bérelnek ki erre a napra, egy olyan villát, amely csak az övék arra az egy vagy több éjszakára a kedvessel. Ott aztán a hancúrszobától a mézes masszázsig mindenféle praktikát ki lehet próbálni, be lehet vetni.

Izgalmas, bár szintén nem olcsó meglepetés a házhoz küldött és természetesen együtt elfogyasztott ínyenc pezsgős reggeli is.

Újabban kezdenek elterjedni a cégeken belüli, vagy partnervállalatok közötti Valentin-küldözgetések. Az internetes lapok és sms-ek főleg a fiatal korosztály kedvencei. Nehéz tanácsot adni abban, hogy melyik Valentin-napi képeslap a kevésbé giccses, mert majdnem mind az. Egy szép virágkompozíció virtuális küldése - ha messze lakik a szeretett nő vagy férfi - sokkal ízlésesebb, mint számtalan szíves vagy plüssnyuszis képecske.

A Valentin-nappal kapcsolatban számos az ellenérzés Magyarországon. Mi értelme van importálni egy olyan ünnepet, amelynek semmi köze ehhez az országhoz és csak a fogyasztásra, a fölös és környezetszennyező vásárlásra ösztönöz? - kérdik, főleg az idősebbek.


Ugyanakkor a fiatalok nagy részét ez a szempont nem érdekli. Karácsony már messze van, húsvétkor újabban kevesen járnak locsolni, ez az ünnep inkább a gyerekeké - a Valentin-nap kezd részévé válni a magyar ünnepkörnek. A virágkereskedőket követi lassan az összes többi fogyasztási cikk, szolgáltatás és kereskedelmi ág képviselője, a drogériáktól a CD boltokig, az édességgyártóktól a fehérnemű üzletekig és a hotelekig.

A mai gazdasági helyzetben az éttermek és a szállodák is nagyon megérzik a válságot. Nem kevés étterem zárt már be vagy gondolkodik a bezáráson. Amelyik még tartja magát, az kapva kap a Valentin-napon, speciális menüt talál ki és feldíszíti a belső teret.

Se szeri, se száma az akcióknak, ami a mai gazdasági helyzetben igencsak érthető. A szállodák és utazási irodák már hetek óta hirdetik a Valentin-napi hétvégéket, rövidebb utakat. A sláger persze Párizs és Róma, a belföldi kínálatok között pedig a pezsgős vacsorák, a különféle kényeztető divatos masszázsok és wellness kezelések.

Megjelentek a piros szívecskékkel körülvillantott internetes társkereső hirdetések, a női magazinok is ebben a színben hívogatnak, a csemegeboltok Valentin-napi kosarat állítanak össze. Újabban kifejezetten erre az alkalomra szervezett koncertekről, bulikról.

A folyamat megállíthatatlannak tűnik, hiszen némi fantáziával bármit lehet a szeretet, a szerelem napjához kötni, a könyvektől a bonbonig, a cserepes jácinttól a parfümökig. Miközben olykor elvész a lényeg: a szerelmet ugyan ki kell mutatni (annak, akit szeretünk), de az ne egy napra szóljon, hanem évente 365-re, lehetőség szerint egy életre...