Vajon a közösségi oldalak, mint pl. a Facebook, a MySpace, a Twitter és az ad hoc jellegû weblapok, melyek bizonyos eseményekre jönnek létre, tényleg hasznos eszközök, vagy egyszerûen csak meglovagolnak egy-egy érdeklõdési hullámot?
Connie White, a Jacksonville Állami Egyetem Vészhelyzeti Felkészülés Intézetének munkatársa kollégáival együtt úgy gondolja, hogy az online közösségi oldalak globális kapcsolatok létrejöttét teszik lehetõvé, melyek alapját adhatja a tagok közös szükséglete is. Megvizsgálták, hogy a közösségi oldalak paradigmája felhasználható e arra, hogy egyének és szervezetek hatékonyan együttmûködjenek a vészhelyzetek kezelésének minden szintjén: kárenyhítés, felkészülés, cselekvés és helyreállítás.
Már több tucatnyi csoport létezik
Már több tucat csoport jött létre a két legnépszerûbb közösségi oldalon, a Facebookon és a LinkedIn-en, melyek lehetõvé teszik, hogy a különbözõ segélyfelhívásokban résztvevõ emberek kapcsolatba léphessenek egymással, beszélgethessenek, megoszthassák egymással speciális ismereteiket. Egy online segélyhálózatnak lehetõvé kell tudni tenni a dokumentumok és digitális források megosztását, a tagok hatékony kommunikációját, a speciális szakértõk megtalálását, az eltûnt személyek felkutatását, a média képviselõinek tájékoztatását.
Az online segélyvonalak fejlesztõinek foglalkozniuk kell olyan problémákkal is, mint a technikai hibák veszélye, a hackerek, adathalászok, vírusok, használhatósági kérdések. A források megbízhatóságával már valószínûleg törõdnek, mivel az elmúlt egy-két évben már igen nagy pontossággal mûködtek együtt az emberek a krízisek idején.
Korlátozások
A csoport rámutatott, hogy a jelenlegi közösségi oldalak korlátozásokat tartalmaznak az elérhetõ együttmûködési eszközök tekintetében, melyeket újratervezhetnek sürgõsségi esetekre, különösen, mivel eredetileg társas kapcsolatokra hozták létre õket eredetileg. Rövid idõn belül még a legkifinomultabb rendszerek is túl egyszerûnek tûnnek majd, ahogy a felhasználói igények növekednek a különbözõ területeken. Végül megjelennek majd olyan rendszerek, melyek lehetõvé teszik a valódi együttmûködést és megvalósítják a teljes felhasználói kontrollt. A csapat azt javasolja, hogy a közösségi oldalak használatának fejlesztésekor elengedhetetlen alkalmazni egy vészhelyzettel foglalkozó személyzetet, létrehozni hálózatukat a szükségletek és azok betöltésének meghatározására.
Budapesten már bevált
Bár nem vészhelyzetrõl, "csupán" rendkívüli eseményrõl volt szó akkor, mikor nemrég a BKV sztrájkba lépett a fõvárosban, a Facebook és annak kreatív felhasználói köre mégis kiválóan vizsgázott: már az elsõ napokban elindult a rendhagyó telekocsi szolgáltatás, sok olyan embernek könnyítve meg a munkába eljutást, aki nem rendelkezett autóval. A kezdeményezés példaértékû volt, és még a legtöbb szakértõ számára is meglepetést jelentett, hogy milyen jó hatásfokkal mûködött.