2024.05.06. - Ivett, Frida

Daróczi Dávid öngyilkos lett?!

Daróczi Dávid öngyilkos lett?!
Öngyilkos lett Daróczi Dávid volt kormányszóvivõ?! Ha szerelmi élete és anyagi helyzete is jól állt, akkor miért???

Andrássy úti otthonában rokonai találtak rá Daróczi Dávid holttestére. A Gyurcsány-kormány egykori szóvivõje 38 éves volt.

Elhunyt Daróczi Dávid volt kormányszóvivõ szombatra virradó éjjel – erõsítette meg Budapesti Rendõr-fõkapitányság sajtóügyeletese a helyszínen az MTI tudósítójának.
Sas Oszkár éjjel fél kettõkor azt mondta, hogy megkezdõdött a helyszíni szemle abban az Andrássy úti lakásban, ahol megtalálták a holttestet. A Blikk értesülései szerint az Andrássy út 72. szám alatti, harmadik emeleti lakás Batiz András önkormányzati bérlakása volt. A lap információi szerint Daróczi öngyilkos lett, felakasztotta magát, valószínûleg rokonai fedezték föl a holttestet. Más források szerint egy ismerõse talált rá.

A Blikk úgy tudja, hogy a mentõsök - akik az MTI helyszíni jelentése szerint 23 óra 30 perckor, fél órával a bejelentés után távoztak a lakásból - megpróbálták újraéleszteni, sikertelenül.

Daróczi Dávid 1972. április 29-én született Daróczi József néven, de késõbb ezt megváltoztatta, hogy ne keverjék össze édesapjával, Choli Daróczi Józseffel. 1990-1995 között a Pázmány Péter Katolikus Egyetem (PPKE) Hittudományi karának tanulója volt, majd 2004 óta a BME Gazdaság- és Társadalomtudományi Karán tanult. 1994-1995 között a Népszava címû lap újságírója volt majd átment a Színes Vasárnap címû újsághoz, ahol 1997-ig dolgozott. 1997-1999 között a Világgazdaság újságírója, késõbb a tõzsde rovat vezetõje volt. 2001-2004 között a Rádió C felügyelõ bizottságának elnöki tisztjét töltötte be. 2002-2004 között a Magyar Televíziónál dolgozott, ahol a Híradó szerkesztõ-riportere volt, majd az Üzleti Híradó felelõs szerkesztõje lett. 2004-2005 között a Magyar Hírlap szerkesztõje majd a gazdasági rovat vezetõje volt. 2005-2007 között a Miniszterelnöki Hivatalban volt a miniszterelnök szövegírója, majd a Kormányszóvívõi Iroda vezetõje lett. 2007 júniusában nevezték ki kormányszóvivõnek.

Daróczi Dávid a politikából való távozásakor úgy fogalmazott: szakértõ volt és szakértõ is maradt, aki már a megbízatás kezdetén úgy gondolta, hogy addig marad a poszton, ameddig Gyurcsány Ferenc a miniszterelnök. Miután távozott a kormányszóvivõi posztról, Batiz Andrással és Tóth Miklóssal közösen alapított W. Wolf and Partners nevû kommunikációs tanácsadó cégénél dolgozott.

Kormányszóvivõi posztjáról történt távozása óta Liptai Claudiával folytatott viszonyával, illetve a W. Wolf and Partners és a Provident gyorshitelezõ cégnek nyújtott szolgáltatásai miatt szerepelt a legtöbbet a nyilvánosságban. A TV2 szóvivõjénet tájékoztatása szerint Liptai Claudia és Daróczi nem szakítottak, nem ez állhat az öngyilkosság hátterében.

"Letaglóz volt szóvivõm és barátom halála" - jelentette ki az MTI-nek Gyurcsány Ferenc egykori miniszterelnök. Mint mondta, rokonaival, barátaival, ismerõseivel együtt cipeli Daróczi Dávid halálának fájdalmas terhét. "Szeretném hinni, hogy lelke halálában nyugalmat talál" - zárta nyilatkozatát.

Daróczi halálát a Fidesz is "mély megrendüléssel fogadta". A Fidesz Országgyûlési Képviselõcsoportja nevében Navracsics Tibor frakcióvezetõ fejezte ki részvétét a volt szóvivõ családjának.

Index.hu

Daróczi magáról

Daróczi Dávid a rendszerváltás óta a legfontosabb kormányzati pozíciót betöltõ cigány értelmiségi volt. Az alábbi részletek a szóvivõi kinevezésekor készült interjúból származnak.

Amikor születtem, Csepelen volt egy cigánydomb nevû hely, ahol az apám és a testvérei együtt laktak. Egy putrisor, szó szerint. A gyerekek egy szál pólóban, meztelenül rohangáltak, és folyt a takony az orrukból. Anyai ágon a családom jelentékeny része most is így él. Az apám generációja volt az, amely elsõként kapott lehetõséget, hogy segéd- vagy szakmunkásként tényleg kilépjen abból a világból. Elkezdtek dolgozni a csepeli vasmûben, aztán az apám beiratkozott az esti gimnáziumba, fõiskolára járt, végül tanító lett egy általános iskolában. Úgy történt, mint a filmekben. Nagyon keményen megharcolt érte, és húzott magával másokat, engem is. Ennek nyilván voltak stációi. Amikor gimnáziumba jártam, még szükséglakásban laktunk, egy gyár udvarán, ahol hajnalban kezdõdött a munka, a dörömbölés. Arra is emlékszem, amikor általános iskolában az újpalotai lakótelepen élõ srácok hozták a megszokott szendvicset tízóraira, én meg, hát, olyat nem nagyon vittem magammal.

Milyen más impulzusok érték, hogy az apja útját kövesse?

Nyilván nem az anyagiak voltak a legfontosabbak, de azért amikor gimnáziumba jártunk, és a srácoknak Adidas cipõje volt, akkor azt éreztem, hogy a francba! Nem tudom megmondani, miért ezt az utat választottam, pontosabban tippem több is van. Az apám miatt, meg az osztályfõnököm, Papp László miatt, aki nemcsak tanárként, hanem igazi barátként foglalkozott velem. A gimiben a barátaimmal beszélgettünk arról, hogy milyen cigánynak lenni, de voltak, akik nem kezeltek másnak semmilyen értelemben. Tizenévesen megélhetõ volt, elhihetõ, hogy nem feltétlenül csak a cigányságom számít. Ezzel korábban nagyon sokat küszködtem. Persze hatott rám az egymást erõsítõ példák sokasága is a családon és a cigány értelmiségen belül, hiszen az apám révén bekerültem ebbe a körbe, és kisgyerekként sokat találkoztam Péli Tamással, Lakatos Menyhérttel, Szentandrássy Istvánnal, szóval olyanokkal, akiket nemcsak a cigányok ismertek el, hanem az értelmiség is általában.

A tanulás és az érvényesülés útja gyakran az asszimilációé is. Az ön cigány identitását ez hogyan befolyásolta?

Most voltunk az anyukámmal pár hete Csatkán (búcsújáró hely a Dunántúlon), mert beteg, és fogadalmat tett arra az esetre, ha meggyógyul. Nagyon sok cigány volt a pünkösdi misén. Persze úgy öltözöm, úgy beszélek, mint bármelyik értelmiségi, de a cigányok azonnal szokták látni, hogy valami van bennem. Szóval a külsõségek szintjén nyilván nagyon sok mindenben különbözöm már. De cigánynak tartom magam. Cigány vagyok és magyar is. Magyarország a hazám, ahol kisebbségiként élek, cigányként. Ami a kultúrát illeti, ha a szokások egy részét nem tartom, az szerintem inkább ugyanazért van, mint amiért manapság a fiatalok egy jelentõs része már nem követi a hagyományokat.

(Magyar Narancs, 2007. június 28.)