A 18 méteres hajó 2010 március 20-án hagyta el San Franciscót, majd hatfõs személyzettel a fedélzetén átkelt a Csendes-óceánon. A 14 800 kilométeres utazás célja az volt, hogy felhívja a figyelmet a mûanyag hulladékok jelentette egyre nagyobb problémára és az újrafelhasználás lehetõségére.
A bõ négyhónapos út alatt a hatfõs személyzet - köztük ketten Heyerdahl unokái - egy mindössze 6-szor 4,5 méteres kabinban élt, sós vízzel zuhanyozott, és saját vizeletükbõl visszanyert vizet is használt. Szárított ételekbõl és konzervekbõl álló étrendjüket csak ritkán egészíthették ki a fedélzeten mûvelt kis zöldségeskert termésével. Az úton hatalmas hullámokkal, esetenként több mint 110 kilométer/órás széllel és 38 fokos hõmérséklettel dacoltak. Pihenõhelyként csak kis csendes-óceáni szigetek, például Kiribati és Szamoa szolgáltak.
Az expedíciót a 31 éves David de Rothschild, a jól ismert brit bankárcsalád sarja vezette. De Rothschild a sydneyi kikötés után elmondta: a hajóút ötlete akkor merült fel benne, amikor elolvasta az ENSZ egy 2006-os jelentését, melyben a világszervezet figyelmeztet, hogy a hulladékok növekvõ mennyisége, különösen a mûanyagfélék, komolyan veszélyeztetik az óceánokat.
"Mindegy egyes darab mûanyag, amelyet az anyagtípus 1909-es felfedezés óta elõállítottak, még létezik, részben az óceánban található kis darabkák formájában. Szükségtelen probléma ez, melytõl nagyon egyszerûen megszabadulhatnánk. A mûanyagpoharakat és -zacskókat, a sztirol kávéspoharakat és fedõket - mindet azonnal betilthatnánk" - fejtegette David de Rothschild a dpa német hírügynökségnek.
A hajót mintegy százfõs éljenzõ tömeg fogadta Sydneyben, amint a világhírû operaház mellett elhaladva bedokkolt a kikötõbe. Vern Moen, a legénységgel tartó filmes ekkor üdvözölhette elõször újszülött gyermekét, akinek születését a Csendes-óceánon csak Skype-on keresztül követhette.
Bár a Plastikit az eredeti tervek szerint az út végeztével szétszerelték volna, Rothschild elmondása szerint most mégis azt fontolgatják, hogy megõrzik, és felhasználják késõbbi, hulladék-újrahasznosítást népszerûsítõ kampányaik során.